Pedagogische Studiedag duurzame ontwikkeling

24 Oct 2011
09:30 - 17:00

Antwerpen

Antwerpen

Studiedag Duurzame Ontwikkeling 

Locatie: Uitgeverij Garant, Somerstraat 13-15 te 2018 Antwerpen

9u30 Welkom door Dirk Timmermans (Voorzitter werkgroep onderwijs VVN)

10u tot 11u30 Ronde Tafel

  • Moderator Leida Rijnhout (Directeur Northern Alliance for Sustainability)
  • Duurzame ontwikkeling en de VN (Wouter Coussement – United Nations Development Programme Brussels)
  • Duurzame ontwikkeling en de waterproblematiek ( Prof. Dr. Frank Maes – Voorzitter Vereniging voor de Verenigde Naties)
  • Duurzame ontwikkeling en jeugd (Gitte Biffa, Vlaamse jongeren ambassadeur bij de VN)
  • Duurzame ontwikkeling en onderwijs ( Jurgen Joones, coördinator educatie, departement leefmilieu, natuur en energie )
  • Duurzame ontwikkeling en economie  ( Iris Van der Veken – Chair UN Global Compact Network Belgium)

11u30 – 11u50 koffie pauze

11u50 – 12u30 Hoe kan duurzame ontwikkeling in het onderwijs worden aangepakt ?

Inleiding door Martin M.J.M. de Wolf, coördinator duurzaamheid aan de Fontys Hogeschool Tilburg.

12u30 – 13u30 Lunch

13u30 – 15u Workshops

Basis en kleuter

Workshop 1

Duurzame ontwikkeling  volgens Rovers in het Biezebos  – Les Van Stappen (lesgever basis stedelijk onderwijs)

Jeugdauteur Marc de Bel schreef ‘Rovers in het Biezebos!’. In het kader van Educatie voor Duurzame Ontwikkeling (EDO) is het verhaal  beschikbaar als lespakket voor leerkrachten uit het kleuter en basisionderwijs. Een lespakket bestaat uit 20 boekjes, een leerkrachtenhandleiding en een cd-rom met teksten, tekeningen en muziek. Deze workshop diept uit hoe je met dit leuke educatieve pakket aan d eslag kan.

Workshop 2

Het MOS – project  door Sofie Van hove – MOS-begeleider BaO

Aan de hand van de 5 EDO-principes (cfr. ‘De Vlag en de Lading’) leren we hoe je in de klas en in de school aan de slag kan met water.

Waar wordt door menselijk ingrijpen deze kringloop verstoord en welke gevolgen heeft dit? We doen een vingeroefening systeemdenken en bekijken de waterkringloop vanuit verschillende invalshoeken.

Tijdens het spel “Virtueel water in onze voeding” sta je met kinderen stil bij de enorme hoeveelheid water die nodig is voor de productie van onze voedingswaren, met gevolgen tot ver buiten onze landsgrenzen.

We bestuderen de rol van de media en de maatschappij in het al dan niet drinken van kraantjeswater.

We leggen ook de link met water in het zuiden: want één wereldburger op zes heeft immers geen eigen waterkraan en er sterven dagelijks mensen bij gebrek aan zuiver water.

Ten slotte zien we hoe MOS deze interessante onderwerpen kan helpen omzetten in concrete lessen en gestructureerde acties op school.

 

Secundair

Workshop 3

Duurzame ontwikkeling in de klas: hoe maak ik inhoudelijke keuzes?  – Peter Pennartz, lector Fontys Hogeschool Tilburg

In principe is duurzame ontwikkeling als denkwijze bij elk onderwerp of schoolvak te integreren. Het gaat er daarbij om leerlingen bewust te maken van de vraag hoe zij kunnen voorkomen dat ze op een onevenwichtige wijze gebruik maken van (menselijke en natuurlijke) hulpbronnen in de samenleving. In deze workshop maak je kennis met een didactisch analysemodel voor onderwijs over duurzame ontwikkeling en ga je aan de slag met toepassing ervan op een onderwerp dat aansluit bij je eigen vakgebied.

Workshop 4

Duurzame ontwikkeling in de klas: hoe pak ik dat aan met mijn leerlingen?  – Rob van Otterdijk, lector Fontys Hogeschool Tilburg.

Onderwijs over duurzame ontwikkeling vraagt om een specifieke pedagogisch-didactische benadering. Omdat het niet enkel om kennis gaat maar zeker ook om houdingen is het tevens waardeonderwijs en dat stelt bijzondere eisen aan de leraar  en de didactiek. Daarnaast speelt ook de gedrag een rol. Streven is in ieder geval dat leerlingen hun eigen gedrag relateren aan doelstellingen van duurzaamheid. In de workshop komen uitgangspunten en didactiek van onderwijs over duurzame ontwikkeling aan de orde in theoretische en praktische zin.

 

15u – 15u45 Scholen aan de slag

De deelnemers maken kennis met enkele scholen die werken rond educatie voor duurzame ontwikkeling

16u – 16u15 Plenaire afsluiting

16u15 Receptie

Locatie:

Plenair boekenpodium Garant, Somerstraat 13-15 te 2018 Antwerpen

Kievietsnest , Provinciestraat 112 te 2018 Antwerpen

Datum:  maandag 24 oktober 2011

Prijs:  € 60

Inbegrepen

M. de Wolf (Red.), R. van Otterdijk, P. Pennartz, P. Hurkxkens & T. Toebes? (2011) Lesgeven over duurzame ontwikkeling. Didactische handreiking. Antwerpen, Garant, 2011.

Van Poeck,K. & Loones, J.(red) (2010),  Educatie voor Duurzame Ontwikkeling: De vlag en de lading, Brussel: Vlaamse Overheid, Departement Leefmilieu, Natuur en Energie.

Diverse publicatie over duurzame ontwikkeling en over de Verenigde Naties

Lunch

Indien u vragen heeft over dit event, kan u ons altijd contacteren via het contactformulier