Studievoormiddag over Inclusief Onderwijs

In het licht van het VN-Verdrag over de rechten van personen met een handicap organiseerde de Vereniging voor de Verenigde Naties (VVN) een

een Studievoormiddag over Inclusief Onderwijs.

De studievoormiddag vond plaats op woensdag 4 december 2013 in het UN House te Brussel.

Deze studievoormiddag ging in op inclusief onderwijs in het licht van het VN-Verdrag over de rechten van personen met een handicap. Vaak is er ‘koudwatervrees’ en onwetendheid over de juiste gevolgen van het VN-Verdrag. Zo is er een gebrek aan informatie over de juridische repercussies voor decretaal bepaalde toelatingsvoorwaarden en weigeringsgronden. Het VN-Verdrag verplicht scholen tot ‘redelijke aanpassingen’ zodat ze toegankelijk zijn om iedereen onderwijs te bieden. Maar wat betekenen juist begrippen als ‘redelijke aanpassingen’ of ‘disproportionaliteit’? Wanneer is een aanpassing redelijk en wanneer is ze onredelijk? Hoe moet men het verdrag kaderen binnen de Belgische en Vlaamse context? In hoeverre komt het nieuwe decreet over leerzorg voor het leerplichtonderwijs, dat momenteel voor advies bij de Raad van State voorligt, tegemoet aan het VN-Verdrag?

De studievoormiddag en relevante documenten:
De studievoormiddag werd aangevangen met een welkomstwoord, inleiding en voorstelling van de sprekers door dhr. Dirk Timmermans, voorzitter van de onderwijswerkgroep van de VVN en voorzitter van de studiedag.

Daarna volgde een uiteenzetting door mevr. Annelies D’Espalier, doctoraal onderzoekster aan de KULeuven, over begrippen als redelijke toepasbaarheid en disproportionele lasten en de internationaal rechtelijke context. De Powerpoint die werd gebruikt kan u hier terugvinden: PPT VVN A.D. Red. Aanp2 .

Waarna er ook een lezing door mevr. Greet van Gool, Attaché Multilaterale Relaties bij de FOD Sociale Zekerheid, over “Belgisch coördinatiemechanisme voor het VN-verdrag Handicap” was. De Powerpoint die werd gebruikt kan u hier terugvinden: Présentatie UNCRPD en FOD SZ VVN 2013-12-04 .

Vervolgens was er een uiteenzetting door dhr. Theo Mardulier, kabinetslid van minister van onderwijs Pascal Smet, over de concrete vertalingen van het verdrag in het bijzonder het decreet voor leerplichtonderwijs. Presentatie over het M-decreet: powerpoint_M-decreet .

Tenslotte werd het woord gegeven aan mej. Lotta Coenen, student geneeskunde die tijdens haar vroegere schoolloopbaan kampte met een beperking, en haar begeleidster geïntegreerd onderwijs, mevr. Tinne Pyl, die het hadden over hun eigen ervaringen met inclusief onderwijs.

Een verslag van de studiedag vindt u hier: Inclusief onderwijs verslag studiedag .

De studievoormiddag op de UNESCO website.

Het VN verdrag zelf vindt u hier: verdrag .

Na de uiteenzettingen van alles prekers volgde een vragenrondje waarbij ook een interessant debat ontstond tussen de participanten. Op het einde van de studiedag konden we concluderen dat het onderwerp echt leeft en dat verdere opvolging van de thematiek wenselijk is.

De VVN zou nogmaals alle sprekers hartelijk willen bedanken voor een heldere presentaties. Verder wenst de VVN ook de participanten te bedanken voor hun talrijke opkomst, hun interesse en het mee doen slagen van deze succesvolle studievoormiddag.